Allah Mengujimu Dengan Perasaan Cinta, Maka Berhati-Hatilah Untuk Jatuh Cinta
Cari Berita

Advertisement

Allah Mengujimu Dengan Perasaan Cinta, Maka Berhati-Hatilah Untuk Jatuh Cinta

7/12/18

Kita pasti pernah merasakan jatuh cinta.
Dan setiap manusia memiliki ujian hidup masing-masing.
Melalui berbagai hal seperti kematian, ketakutan, kekurangan harta, dan masih banyak lagi.

Firman Allah
Dan sesungguhnya akan kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikitan ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan, dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. (Al-Baqarah:155)

Semua hal tersebut merupakan ujian agar jelas di antara kita siapa gerangan yang paling baik dalam beramal.

Maha suci Allah yang di tanganNyalah segala kerajaan, Dia Mahakuasa atas segala sesuatu, yang menjadikan mati dan hidup, supaya menguji kamu, siapa di anatara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Mahaperkasa lagi Maha Pengampun (Al-Mulk:1-2)

Jatuh cinta adalah ujian iman, apabila kita jatuh cinta terhadap lawan jenis maka sesungguhnya terdapat ujian untuk mendapatkan ridha-Nya.

Letak ujiannya adalah pada sejauh mana penyikapan kita terdapat perasaan tersebut, sehingga sesuai dengan syariatNya.

Dikutip dari ionsfmipa.blogspot.com seseorang yang sedang jatuh cinta dan cintanya itu begitu mendalam, namun sebelum rasa cintanya kesampaian, ia telah meninggal dunia maka Allah akan membalasnya dengan memberikan predikat sebagai orang yang mati syahid selama ia tabah dan bersabar dalam menahan gejolak cintanya tersebut sehingga sesuai dengan syariatNya.

Sabda Rasulullah SAW
Barang siapa yang rindu sekali, lalu menjaga diri serta menyembunyikannya, hingga ia meninggal maka orang itu mati syahid (HR.Hakim, dalam Takhrij Ahaditsil Ihya'. Jil. 5. h. 489)